Lees meer

Meld u aan voor de nieuwsbrief
Aanmelden nieuwsbrief
Neem contact met ons op
Contact

Bent u een ondernemer met een webshop of online platform? Dan zijn er een aantal nieuwe regels ter bescherming van consumenten waarmee u rekening dient te houden. Hoewel deze regels al enige tijd geleden zijn gaan gelden, namelijk vanaf 28 mei 2022, is het alsnog van belang dat u controleert of u aan deze nieuwe Europese regels voldoet. Voldoet u niet aan de nieuwe regelgeving? Dan riskeert u een (hoge) boete.

We bespreken in dit artikel de volgende wijzigingen:

  • Toegankelijkheid
  • Informatieplicht verkoper
  • Reviews op internet
  • Kortingsacties
  • Algoritmes en geoblocking
  • Online marktplaatsen

Toegankelijkheid voor consumenten

Als Nederlandse webshophouder bent u verplicht om consumenten toegang te verschaffen tot uw volledige website en volledige diensten. Daarbij mag er geen onderscheid gemaakt worden naar het land waar de consument woont.  Een Duitse consument moet dezelfde mogelijkheden krijgen als een Nederlandse consument. Dit houdt in dat een Duitse consument producten voor dezelfde prijzen moet kunnen aanschaffen en  dezelfde betaal- en retourvoorwaarden moet krijgen als een de Nederlandse consument. Anders gezegd, iedere consument hoort welkom te zijn. Ook de klanten binnen en buiten Europa.

Informatieplicht verkoper

Als een consument een product koopt bij een webshop, dan kan diegene het product niet eerst onderzoeken. De nieuwe regelgeving heeft daarom mede als doel om ervoor te zorgen dat de verkopende partij de consument beter moet informeren over verschillende zaken.

Onder de informatieplicht valt onder andere de plicht om:

  • Duidelijk mede te delen hoe iemand zich kan afmelden voor een gratis nieuwsbrief.
  • Een KvK-nummer en btw-nummer op uw website te vermelden;
  • Contactgegevens op uw website te vermelden.
  • Klanten te informeren over levertijden, je retourbeleid en je voorwaarden.

Afmelden gratis diensten

U dient dus duidelijk aan te geven hoe iemand zich kan afmelden voor een gratis nieuwsbrief. Ook andere gratis diensten moeten binnen 14 dagen kosteloos opzegbaar zijn. Zegt een klant dergelijke diensten op? Dan moeten de gegevens van de klant per direct verwijderd worden.

De informatieverplichtingen gelden overigens niet alleen ten aanzien van webshops die alleen binnen Nederland leveren, maar ook voor webshops die over de grens leveren.

Reviews en vergelijkingssites

Door deze nieuwe regelgeving dient u zich als verkoper ook op een ander gebied meer in te spannen. U dient namelijk reviews te controleren op echtheid. Daarbij dient u na te gaan of het daadwerkelijk uw klanten zijn die de reviews plaatsen. Er geldt door de nieuwe regels namelijk een verbod op het (laten) plaatsen van valse reviews. Dit geldt niet alleen voor webwinkels, maar ook voor digitale platforms (denk aan Facebook en Instagram) of reviews op vergelijkingswebsites (zoals Trustpilot, Google etc).

Tip: Controleer bijvoorbeeld of bij een product binnen een korte tijd herhaaldelijk reviews zijn geplaatst en of de teksten van de reviews vergelijkbaar zijn.

Naast het controleren van reviews, dient u als handelaar ook uw (potentiële) klanten te informeren over het beleid dat u voert om de reviews te verifiëren. U dient onder andere aan te geven of alle positieve en negatieve reviews worden geplaatst. Het is zelfs niet meer toegestaan dat u enkel de positieve reviews plaatst. Daarnaast mag u geen reviews meer laten plaatsen tegen betaling.

Kortingsacties

Ook bij kortingsacties wordt meer transparantie verplicht. Het is niet langer toegestaan om de prijs een tijd van te voren te verhogen om vervolgens met een ‘korting’ alsnog de oorspronkelijke prijs aan te bieden. Dit is misleidend voor consumenten. De korting moet gebaseerd worden op de laagste prijs van het product waarvoor het de afgelopen 30 dagen aangeboden werd.

Onlangs hebben wij over deze nieuwe regeling al een artikel geschreven. Dat artikel vindt u hier.

Algoritmes en geoblocking

Webshops gebruiken geregeld algoritmes om consumenten een gepersonaliseerd prijsaanbod te geven. Wellicht gebruikt ook u een algoritme. In dat geval dient u consumenten te informeren over de manier waarop de algoritmes werken en hoe het aanbod gepersonaliseerd wordt. Als u bijvoorbeeld recente zoekopdrachten, aankoopgeschiedenis, woonplaats of andere kenmerken van (potentiële) klanten verzamelt, dan dient u dit te laten weten. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door middel van een pop-up op uw website of een stuk tekst op de betaalpagina.

Verder is geoblocking door de nieuwe regels verboden. Geoblocking ziet op een algoritme dat gebruikt  wordt om de nationaliteit, woonplaats of de locatie van een websitebezoeker te achterhalen. De verzamelde gegevens worden dan vaak gebruikt gedeelten van een website te blokkeren voor bezoekers uit andere landen of met een andere nationaliteit. Dit mag niet meer.

Online marktplaatsen

Online marktplaatsen dienen voordat een consument iets koopt duidelijk aan te geven:

  • met wie er zaken wordt gedaan;
  • of degene die levert een onderneming of consument is; en
  • welke voorwaarden er gelden.

Twee bekende webshops die gezien worden als een online marktplaats zijn Amazon en Bol.com. Deze grote webshops verkopen ook producten van derden. Bent u zo’n zakelijke derde-verkoper, dan hoeft u zich geen zorgen te maken. Het is aan de online marktplaatsen om de bovengenoemde informatie aan een consument te verschaffen. Let op… de zaken veranderen als u zelf een online marktplaats begint.

Sancties bij de niet-naleving

Zodra de in dit artikel genoemde regels niet worden nageleefd, dan kan de Autoriteit Consument & Markt (hierna: ACM) actie ondernemen. Het niet naleven van deze regels kan namelijk als een oneerlijke handelspraktijk worden gezien. De kans is groot dat de ACM dan een sanctie oplegt. Zo kan er een sanctie in de vorm van een (hoge) boete worden opgelegd of kan de mogelijkheid worden gegeven om binnen een termijn bepaalde aanpassingen te verrichten.

Kortom…

Er zijn enkele verboden en verplichtingen bijgekomen. Ondanks dat ze al een paar maanden gelden, is het nog steeds van belang om te controleren of u aan deze regelgeving voldoet. Heeft u hierbij hulp nodig? Bijvoorbeeld bij het opstellen van een duidelijk beleid bij het controleren van reviews? Dan kan onze juridische afdeling u hierbij helpen. Daarnaast is het belangrijk om na te gaan of u voldoet aan de andere informatieplichten. Ook hierbij kunnen wij u helpen. Zo voorkomt u het risico dat de ACM een boete op gaat leggen. Daarbij kunnen wij u goed informeren over deze regelgeving.

Heeft u nog vragen over deze nieuwe regelgeving of heeft u andere vragen? Dan horen we graag van u.

Bent u klant van ons en heeft u een webshop? Dan ontvangt u van ons binnenkort een nog uitgebreidere informatiebrief met een checklist om na te gaan of uw webshop aan de nieuwe wetgeving voldoet.

Vraag vrijblijvend een offerte aan

    Neem contact op
    Liever direct contact opnemen?